Gisteren was ik uitgenodigd op de federatieraad van de NFN. Ik heb afscheid genomen van de RvA en daar was aandacht voor. Leuk! Ik mocht na afloop ook mee discussiëren over de toekomst van de NFN. De NFN heeft een onderzoek door Motivaction laten uitvoeren over de NFN, naturisme en naaktrecreatie onder leden en niet leden.

Positief

Het meest opvallende was dat alle leden de NFN heel positief waardeerden op bijna alle vlakken. Daarnaast viel op dat de NFN een potentie heeft van 230.000 leden boven op de bijna 70.000 van dit moment. Als dat toch eens zou lukken, dan zouden we met 300.000 leden tot de grootste belangenorganisaties van Nederland behoren. Go NFN Go!

Niet-leden en leden

Onder de leden heeft naturisme een heel positieve klank. Leden vinden nudisme verfoeilijk. Naaktrecreatie wordt als term neutraal ervaren. Niet-leden gruwen van naturisme. Dat vinden ze maar oubollig. Ze denken dan aan geen vlees en geen drank, aan sektes. Ik pleit er al een tijd voor dat we het begrip naturisme verlaten. In Amerika wordt een heel leuk woord gebruikt voor blote vakanties: nacation. Ik ben nog niet uit een Nederlandse vertaling voor dit geniale woord.

Oude stempel

Onder leiding van Inge Diepman hadden we met een aantal blootlopersverenigingen en een aantal individuele leden van de NFN een interessante discussie. Een aantal verenigingen blijkt erg van de oude stempel te zijn. En daar hoor je geluiden als: “natuur is heel belangrijk en dat ervaar je alleen als je bij ons op het terrein bezig bent”. Gelukkig zijn verreweg de meeste verenigingen een stuk progressiever. Maar wat mij betreft nog niet progressief genoeg. En daarmee bedoel ik niet “links”, maar vooruitstrevend.

Voorhoede

Er zijn echt veranderingen nodig en we moeten ons gaan vernieuwen. We moeten in de voorhoede van de cultuur terechtkomen. Motivaction heeft aangetoond dat naaktrecreanten zich niet bevinden onder wat zij noemen de moderne en traditionele burgerij of de nieuwe conservatieven maar vooral onder post-materialisten en de post-moderne hedonisten. Bij die doelgroepen moeten we herkenbaarder en bekender worden. De culturele voorhoede is voor ons van groot belang. Daar zitten onze nieuwe leden en daar komt frisse wind vandaan, als we de deuren durven openzetten.

Jeugd

Als we de jeugd aan willen spreken, dan moeten we vernieuwing van onderaf niet schuwen. Dat betekent dat we moeten accepteren als de jongeren aan bloot een andere betekenis geven. Vast houden aan oude waarden betekent dat we de jeugd niet aanspreken. In de jaren 60 en 70 was openbaar bloot jongerencultuur. Het was protest en verandering. De jongerenbeweging van toen had idealen. Laten we onze huidige jeugd ook vertrouwen en laat ze hun eigen idealen ontwikkelen. We mogen ze niet onze oude idealen opdringen. En of bloot daarbij hoort? De keus is aan de jeugd.