Ik ben echt begonnen aan het thuisbatterijproject. Ik heb de groepenkast aangepast. Ik had al 2 EATON systeem55 kasten, maar die zaten al vol. Er moest dus een kast naast met een omschakelaar, om te zorgen dat ik bij storing of onderhoud aan de multiplus omgeving niet zonder stroom kom te zitten. Ik heb uiteraard weer voor een EATON gekozen. Ik had deze uitbreiding al voorzien, dus gelukkig had ik de 2 bestaande kasten tijdens de groepenkastupgrade voor de EV-lader van een jaar geleden al een centimeter naar rechts verplaatst zodat deze kast er nog precies links naast paste.
Ik laat de EV-lader aan de AC-in kant, de rest van het huis komt op AC-out. Ik houd de bestaande zonne-inverters, behalve 1 set die dicht bij de meterkast zit. Daar komt een Victron MPPT-DC-lader voor in de plaats. Ik zal later als ik daaraan toekom een schema maken van het DC-deel van de installatie
De EV-lader blijft buiten de kritische no-break loads. Dat wil zeggen dat ik de auto niet op vol vermogen kan laden bij uitval van het net. In dat geval heb ik nog een 1-fase lader liggen die ik eventueel zou kunnen gebruiken. AC-in en AC-out van de nog te plaatsen multiplussen zijn afgezekerd met een 25A-automaat. Ik heb een EATON-lastscheider gekozen die kan schakelen tussen het net en de AC-out van de multiplussen. De SMA-inverters heb ik ook aan de no-break zijde laten zitten. Op die manier kunnen bij een netstoring de accu’s nog geladen worden. Bij een netstoring wordt de output van die inverters geregeld met de netfrequentie. Ik wil ze echter ook uit kunnen schakelen als de prijzen negatief zijn. Om die reden ga ik nog wel MQTT-gestuurde relais plaatsen voor de zonnepanelen.